پرتوی: فیلم پرده؛ محصول شرایط امروز پناهی است پرتوی در پاسخ به این سوال که آیا…

‫پرتوی: فیلم پرده؛ محصول شرایط امروز پناهی است

پرتوی در پاسخ به این سوال که آیا پناهی به خودکشی فکر می کند گفت: "نه این که هر روز به آن فکر کند، اما وقتی به آدمی در اوج خلاقیت می گویند کار نکند، خودبخود و ناخودآگاه به مساله خودکشی فکر خواهد کرد."

سه شنبه ۱۲ فوريه ۲۰۱۳ – ۲۴ بهمن ۱۳۹۱

فیلم پرده ساخته جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی امروز سه شنبه دوازدهم فوریه برای اولین بار در جشنواره برلین به نمایش درآمد و جلسه مطبوعاتی آن با حضور کامبوزیا پرتوی و مریم مقدم (بازیگر فیلم) برپا شد.
غالب سوالات خبرنگاران خارجی درباره چگونگی ساخت این فیلم و عکس العمل حکومت ایران بود. پرتوی گفت:"پناهی چیزی در ذهن داشت و گفتیم حالا چه کنیم؟ گفتیم بسازیمش. اصلاً فکر نکردیم که بعد چه خواهد شد. همه چیز در یک خانه می گذشت و ما پنجره ها را هم پرده سیاه زده بودیم. چند نمایی که در آن پرده باز می شود را هم گذاشتیم برای روزهای آخر که اگر اتفاقی افتاد، کار تمام شده باشد. یک فیلمبردار داشتیم و دستیارش و همین. وقتی من بازی می کردم پناهی صدابردار و کارگردان بود و وقتی پناهی بازی می کرد، من صدا می گرفتم و کارگردانی می کردم. فیلم در موقع فیلمبرداری لحظه به لحظه پیش می رفت."

پرتوی ادامه داد: "هر فیلم محصول شرایط خاص خودش است. دایره و آفساید محصول آن روزهای پناهی بودند و حالا این فیلم محصول شرایط امروز پناهی است. وقتی قرار باشد درباره دیگران حرف نزند، راجع به کی حرف بزند؟ پس راجع به خودش باید حرف بزند، نه؟"

مریم مقدم درباره این نقش و زنی که در فیلم شکل رویایی و حالتی رازآلود دارد گفت: "این زن بخش تاریک شخصیت اصلی است که از قدرت خود در این زمینه استفاده می کند. او در واقع نومیدی شخصیت را بازتاب می دهد."
فیلم که به شکلی درباره نومیدی یک فیلمساز و فکر کردن او به خودکشی است، وضعیت امروز پناهی را تصویر می کند. پرتوی در پاسخ به این سوال که آیا پناهی به خودکشی فکر می کند گفت: "نه این که هر روز به آن فکر کند، اما وقتی به آدمی در اوج خلاقیت می گویند کار نکند، خودبخود و ناخودآگاه به مساله خودکشی فکر خواهد کرد."
یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه درباره مفهوم کلید در فیلم وتاکید بر آن پرسید و پرتوی در پاسخ گفت: "کلید به این مفهوم است که آیا من خودم را بسته ام؟ آیا این حصار کامل بود؟ من که در را بسته بودم، این کیست که وارد زندگی من شده؟ فکر می کنم در فیلم هست و نیاز به توضیح ندارد. همه چیز دور من بسته شد، اما آیا ذهن من را هم می توانید ببندید؟ یا این که نه، ذهن من خلاق می شود و باز می شود . فکر می کنم فیلم گویا بود. هرچقدر هم خودمان را ببندیم نمی توانیم دهنیت و اندیشه را محدود کرد. خودبخود هر کسی را وارد یا خارج می کند و بلندپروازی می کند.یعنی از کلید کاری ساخته نیست."

پرتوی درباره فیلم در حال ساخت پناهی که بخاطر دستگیری متوقف شد و به قول خبرنگاری "ضد حکومت" بود، گفت: "آن فیلم چون ساخته نشد کسی نمی تواند بگوید که چه بوده و کسی هم مدرکی ندارد. اما اصلا فیلم ضد حکومت نبود. من توضیح دادم که خیلی از فیلمسازان از شرایط خودشان الهام می گیرند. فیلم شرایط یک خانواده چهار نفره را ترسیم می کرد و ارتباطی با حکومت نداشت. یک بار جایی گفتم که ای کاش این فیلم ساخته می شد."
پرتوی درباره بازی مریم مقدم در این فیلم گفت: "یک شب مانده بود به بازی او، تلفن کردیم و خواستیم از فردا بیاید و بازی کند. خوشبختانه قبول کرد و همان شب آمد و فیلمنامه را خواند و فردا شروع کردیم به فیلمبرداری."
درباره تصاویر سگ کشی در فیلم پرسیده شد و پرتوی در پاسخ گفت:"بله، واقعی هستند. دوست ناشناسی آنها را گرفته که ما نتوانستیم پیدایش کنیم و اجازه اش را بگیریم. امیدوارم بتوانیم پیدایش کنیم. متاسفانه اتفاق افتاده."
پرتوی درپاسخ به این اظهار نظر که این فیلم متفاوت از فیلم های قبلی پناهی است، گفت: "زمانی که پناهی از زندان آزاد شد، در خانه ما بود که فیلمسازی به او گفت: این روزهایتان را چه می کنید؟ لااقل یادداشت بردارید که این روزهای تان را چطور می گذرانید. راستش آقای پناهی یادداشت کردنش خوب نیست. آن فیلمساز گفت پس دوربینت را بگذار و این روزها را فیلم بگیر. پناهی این کار را کرد و این روزها را گرفتن بی هزینه نیست. این فیلم حاصل یک ماهه یکی از این روزهاست."

منبع:
http://www.bbc.co.uk/persian/arts/2013/02/130212_l44_panahi_berlin_pardeh.shtml

Leave a Reply

