بيستم ِ هر تير ماه – دلنوشته‌ای از سولماز پناهی به مناسبت تولد ۵۴ سالگی پدرش…

‫بيستم ِ هر تير ماه – دلنوشته‌ای از سولماز پناهی به مناسبت تولد ۵۴ سالگی پدرش

لازم به ذکر است سولماز پناهی نیز همانند بسیاری از هموطنان مدتی‌ پس از حوادث سال ۱۳۸۸ مجبور به ترک کشور شد.

تو:
چى؟ صدات قطع شد…
من:
هى مى گفتن كپى شو بايد داشته باشى.. مى شنوى؟
تو:
كپى مال منو؟!
من:
آره. براى تكميل پرونده ام لازمه انگار.
تو:
خوب ميگفتى بهشون كه…
من:
الو جعفر؟
تو:
… مياد صدام؟
من:
قطع مى شه… چى مى گفتى؟
تو:
مى گفتى بهشون كه ندارم!
من:
گفتم… جريانت رو بهشون توضيح دادم، ولى باز با بهت نگام مى كردن. انگار دارم چاخان مى كنم!
تو:
…اخرش چى شد؟
من:
هيچى بعد از اين همه حرف يارو توى چشمم نگاه مى كنه مى گه ندارن؟ مگه مى شه؟! … الو؟
تو:
چى گفتى بهش تو؟
من:
چى بگم؟ گفتم پس من يه پونزده بيست سال ديگه كه پاسپورت بابا رو پس دادن بهش،
ميرسم خدمتتون!

روز بعد بوق ماشين فكس بلند مى شود. اول سربرگى با يادداشت تو: "يه كپى قديميش رو تونستنم پيدا كنم."
و بعد نگاه خيره ى من به چاپ شدن تصويرى مبهم از سندى كه ديگر وجود ندارد!
به اين فكر مى كنم كه حالا با اين كپى رنگ و رو رفته، با اين يك تكه برگه، مسئولين ادارى سندى براى شناسايى تو خواهند داشت.
يك لحظه دلم مى گيرد، از مصادره شدن سند اصلى، و اين كپى دلگير در دستم…
كاغذ را لاى مداركم مى گذارم.
يك لحظه قبل از بستن پوشه، چشمم مى افتد به نام، جعفر و فاميل، پناهى.

پدر عزيزم، با يك بار درست خواندن اسمت همه ى غم ها از دلم پاك شد! اسمت را، رها از سند و برگه، حس مى كنم.
براى من، و براى خيلى خيلى خيلى هاى ديگر، تو پناهى هستى، جعفر پناهى، صاحب ِ فكر و هنرى بى نظير؛ و همين تنها سند شناسايى توست.
براى شناختنت، براى دوست داشتنت، و براى تبريك تولدت، نياز به برگه اى نيست!
از اين دور آرزو مى كنم كه دلت شاد باشد،
و دوربينت روشن!

سولماز
۲۰ /۱۳۹۴/تیر

ما گردانندگان " صفحه حمایت از جعفر پناهی " نیز سالروز تولد کارگردان برجسته کشورمان را تبریک میگوئیم و ضمن آرزوی تندرستی برای ایشان امیدوار هستیم محدودیت‌های ایجاد شده از طرف حکومت ایران برای ایشان هرچه زودتر برداشته شود.‬

Leave a Reply

